Toelating en start
Wanneer blijkt dat een leerling op de basisschool ondanks alle inzet, de beoogde
doelen niet bereikt, kan worden besloten tot een extern arrangement.
Externe arrangementen moeten worden aangevraagd bij het samenwerkingsverband
23.02 en worden begeleid door het ‘Steunpunt’ en de ‘Commissie van
Arrangementen’ in Enschede.
Dat zou kunnen betekenen dat een kind wordt aangemeld op een school voor
speciaal basisonderwijs (SBO) binnen het samenwerkingsverband
Wanneer een leerling een toelaatbaarheidsverklaring heeft, kan die leerling worden
aangemeld bij de Ariënsschool.
Start
De orthopedagoog/schoolpsycholoog zorgt vervolgens voor een samenvatting van
het dossier en versterkt deze aan alle betrokkenen.
Op basis van deze gegevens en de leeftijd wordt een leerling ingedeeld in een groep,
de stamgroep, met een eigen stamgroepleerkracht.
Om leerlingen tijdens rekenen, spelling en lezen op hun eigen niveau te kunnen laten
werken, wordt er bij deze vakken met niveaugroepen gewerkt.
De stamgroepleerkracht zorgt er voor dat de niveauleerkrachten op de hoogte
worden gebracht van de belangrijkste zaken.
Voor elke leerling wordt een digitaal dossier samengesteld. In dit dossier, het
‘Ariens Digitaal Leerling Dossier’ (in het vervolg: ADLD), dat voor elke leerkracht
online is te raadplegen, worden alle relevante gegevens op didactisch en sociaal
emotioneel gebied verzameld.
Alle (nieuwe) leerlingen starten in de tweede schoolweek van het nieuwe schooljaar
in de niveaugroepen. De zij-instromers starten, nadat ze op de Ariënsschool zijn
begonnen, na twee a drie dagen, in de niveaugroepen.